editorial

Der er kommet øget fokus på klimaorientering, og det skal vi alle mennesker yde vores for at gøre noget ved, om vi så er private mennesker eller firmaer.

Det samme gælder for firmaer, der beskæftiger sig med gulvafslibning.

For de ansatte kan jo i det private sagtens sortere affald, spare på strømmen, spise økologisk og meget mere, men så kaster man den slags over skulderen, når man møder ind og skal arbejde som gulvafsliber.

Det kan måske være fordi, man synes, man gør så rigeligt i hverdagen, at man ikke orker at gøre det på arbejdet, og man er der trods alt for at arbejde og ikke for at arbejde aktivt for klimaet.

Eller måske mangler man den fællesskabsfølelse, hvor alle ansatte føler, at de er sammen om at hjælpe på klimaet.

Og den slags skal faktisk starte indefra fra firmaets side og ikke nødvendigvis komme som tiltag fra medarbejderne, så her er en opsang til, hvad firmaet kan indføre af politik i deres beskrivelser om, hvad man gør for klimaet.

Den slags ser netop også godt ud udadtil, som man kan fremhæve for kunderne og samarbejdespartnerne, der selv tænker på miljøet.

Det behøver ikke være de store ting, man indfører, men man kan udskifte nogle ting til fair trade-skabt, lavet med hensyn for miljøet såsom afskærmninger eller beskyttelsesudstyr til de ansatte.

Men for at gøre det virkelig konkret og nemt at huske, så kan man for eksempel også opsætte ti bud til, hvad man skal huske at gøre som gulvafsliber, når man er ude på opgaver og arbejder.

Det kan være ting som, at man ikke kører mere i firmabilen end højst nødvendigt, at man slukker for udstyret, når det ikke er i brug, så det ikke bruger standby-strøm.

Du kan helt sikkert komme med flere gode tiltag til dit konkrete gulvafslibningsfirma, og så er det bare med at indføre dem.

Bliv klogere på noget mere konkret ved at læse gulvkanonen blogindlæg her.