editorial

Nutidens fagforeninger arbejder med meget andet end at forbedre deres medlemmers arbejds og lønvilkår. De har udviklet sig fra at være en organisation, der arbejder for kollektivet til også at være den enkeltes medlems samarbejdspartner. Det betyder at det er en god ide at vælge en fagforening, der har dit arbejdsområde som et af deres fokusområder.

Hvis du f.eks. arbejder med marketing, bør du søge efter fagforening marketing, hvis du enten overvejer at skifte eller melde dig ind i fagforening. Denne udvidelse af fagforeningernes kerneområde gør, at de er lige så relevante at være medlem af i dag som de var tidligere. Uanset om du er ufaglært, har en kort eller lang uddannelse eller er leder.

Lønsikring

En af de årsager der gør at det giver god mening at være medlem af en A-kasse og fagforsikring er lønsikring. I tilfælde af at et medlem mister sit job udbetaler A-kassen maksimalt 19.000 kr. før skat og det er det de færreste der kan betale udgifter og leve af i længere tid. Med en lønsikring som kan tegnes i fagforeningen, er man sikret 80-90% af ens løn i op til 2 år. Du bestemmer selv hvor meget og hvor længe. Prisen vil afhænge af dette valg.

Rådgivning

Et andet område som fagforeningerne arbejder med er rådgiving til deres medlemmer. Det kan være juridisk rådgivning i tilfælde af en konflikt på arbejdsmarkedet. Karriererådgivning er et andet område. Både i forhold til hvad skal der til for at jeg kan komme videre i min karriere til jeg har lyst til at skifte område og fag. Det er også muligt at få råd og vejledning i tilfælde af arbejdsløshed. Det kan være svært at få gang i jobansøgning og CV skrivning. Det er også muligt at få råd inden en samtale og i forhold til lønforhandlinger.