editorial

Der er mange af os, der ikke kan forlade arbejdspladsen, førend vi kan se, at vi er nået til bunds i vores webmail med mails, der er landet i løbet af dagen.

Når vi så kommer hjem eller sidder i pausen på arbejdet, så tjekker vi lige den private mail, foreningens mails, sportsklubbens mail og meget andet for at se, hvad der skulle være landet her.

Vi har en tiltro til, at spamfilteret nok skal opsnappe de irrelevante mails, men det sker jo også, at vi har skrevet os op til nogle mails – såsom nyhedsbreve – eller modtager relevante mails, der dog ikke er aktuelle eller kræver de store svar eller gennemlæsninger.

Derfor kan det godt tage lang tid, hvis man gerne vil gennem de daglige mails, og som et moderne menneske kan man godt ende med at modtage mange af den slags – og hvor det er med vilje.

Lav et system over, hvad der er vigtigt i din webmail

Faktisk viser studier, at vi bruger al, al for lang tid på at læse mails, og der går endda lang tid på arbejdspladsen med den slags, så mange steder forsøger man også at indføre systemer for, hvornår man sender mails, og hvornår man ikke behøver gøre det, så man bruger tiden mere effektivt.

Faktisk er det også mere miljøvenligt ikke at sende mails!

Og når vi rigtigt holder ferie, så skal vi også lægge den telefon fra os, så vi ikke tjekker vores mails.

Så du er nødt til at lave et system for dig selv for, hvad der er vigtigt at svare på af mails, og selvom man modtager dem med et emnefelt, der lyder: “VIGTIGT!”

Det handler jo om din sparsomme tid, der skal udnyttes til fulde hver dag, og derfor skal man også kunne tåle, at man ikke alle dage kommer til bunds i ens webmail.